exirvip exirvip .

exirvip

خوب و بد ازدواج در روزگار كرونايي

ركورد شكني آمار ازدواج در سال ۹۹ كه در ۲۵ سال اخير بي‌سابقه بوده، در عين حال كه خبر خوشي است اما نگراني‌هايي را هم ايجاد كرده است.

عقد ازدواج و طلاق

در يكي از جديدترين اظهارنظرها درباره آمار ازدواج، محمدمهدي تندگويان، معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، اعلام كرده كه آمار ازدواج در ۹ ماه اول سال ۹۹ نشان‌ دهنده افزايش آمار در اين زمينه است. اين در حالي است كه طبق اظهارنظر تندگويان، طي ۲۵ سال گذشته ما هميشه با كاهش ميزان آمار ازدواج روبه‌رو بوديم و در واقع سال ۹۹ بعد از سال‌ها حدود ۵ درصد افزايش را شاهد بوديم بنابراين پس از ۲۵ سال شاهد افزايش نرخ ازدواج بوده‌ايم(منبع خبر: مهر). اما چه عواملي ممكن است به رشد آمار ازدواج در اين سال كمك كرده باشد و آيا اين افزايش مخاطراتي را هم به همراه دارد؟

شيوع كرونا و افزايش ازدواج‌ها

سازمان ثبت احوال آمار ازدواج بهار و تابستان ۹۹ را اعلام كرده است. آماري كه با نگاهي به آن‌ها، به نكات جالب توجهي مي‌رسيم. در بهار سال ۹۹ شاهد كاهش چشمگيري در زمينه ازدواج بوديم. به نظر مي‌رسد محدوديت‌هاي شديدي كه به واسطه كرونا تجربه مي‌كرديم و از طرفي اميد افراد به اين كه وضعيت بعد از مدتي تغيير خواهد كرد، باعث شده بود كه بسياري برنامه‌هاي خود را به تعويق بيندازند. به اين ترتيب در بهار ۹۹ شاهد تنها حدود ۱۲۷ هزار مورد ازدواج در كشور بوديم. اما در تابستان وضعيت بسيار متفاوت شد و شاهد رشدي چشمگير در تابستان بوديم. در تابستان حدود ۱۶۱ هزار مورد ازدواج در كشور ثبت شده است. در مقام مقايسه بد نيست بدانيم آمار ازدواج در تابستان ۹۸ حدود ۱۴۴ هزار مورد بوده است. البته با وجود اين افزايش، مجموع آمار ازدواج شش ماه اول سال ۹۹ در كشور، طبق آمار رسمي اعلام شده توسط سازمان ثبت احوال، تفاوت چنداني با سال ۹۸ ندارد اما بر مبناي اظهارات معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به نظر مي‌رسد كه آمار پاييز(كه البته هنوز سازمان ثبت‌ احوال به صورت عمومي اعلام نكرده است) آن‌قدر رشد داشته كه توانسته آمار مجموع ۹ ماهه كشور را به ركوردي جديد در ۲۵ سال گذشته تبديل كند اما چه عواملي بر اين رشد تاثير گذاشته است؟

فرصتي كه كرونا ايجاد كرده است

به نظر مي‌رسد يكي از مهم‌ترين دلايل افزايش آمار ازدواج در سال ۹۹ را بايد در لغو برگزاري مراسم عروسي جست‌وجو كرد. در واقع از ابتداي سال تا اوايل زمستان تمام تالارها و سالن‌هاي برگزاري مراسم در كشور تعطيل بودند. اين تعطيل شدن باعث شد تا امكان برگزاري جشن‌هاي مفصل و البته پرهزينه وجود نداشته باشد. با توجه به فرهنگ نادرستي كه طي سال‌هاي اخير ايجاد و باعث شده بود گاهي براي يك شب جشن خانواده‌ها تا نيم يا حتي يك يا چند ميليارد تومان هزينه كنند، عروسي نگرفتن به معناي كاهش هزينه ازدواج به صورتي چشمگير است. از طرفي به نظر مي‌رسد كه محدوديت‌هاي روابط بين اقوام هم باعث شده است تا بخش ديگري از چشم و هم‌چشمي‌ها در زمان تهيه وسايل زندگي زوج‌هاي جوان حذف شود.

مقالات بيشتر:بهترين دفتر عقد غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۴۰:۵۸ توسط:exirvip موضوع: نظرات (0)

تعطيلي دوباره اصناف در كرج/برگزاري عروسي و عزا ممنوع شد

ايسنا/البرز معاون استاندار و فرماندار ويژه شهرستان كرج از بازگشت شرايط قرمز كرونايي خبر داد و گفت: با افزايش صعودي آمار مبتلايان به كرونا پس از تعطيلات نوروز، كرج از رنگ بندي نارنجي به شرايط قرمز بازگشته است؛ از مردم مي‌خواهيم كه ترددهاي خود را كاهش دهند.

غفور قاسم پور با اعلام اين خبر افزود: كرونا در كرج جان دوباره گرفته و علاوه بر تلفات جاني ظرفيت تخت‌هاي بيمارستاني را نيز در كلانشهر كرج تكميل كرده است.

به گزارش ايسنا، وي با اعلام وضعيت قرمز كرونايي بيان كرد: طبق اعلام ستاد ملي مقابله با كرونا محدوديت‌هاي جديد به شهرها با شرايط قرمز باز مي‌گردد و علاوه بر ممنوعيت تردد پلاك‌هاي غير بومي، فعاليت مشاغل اصناف و گروه‌ها نيز به جز مشاغل ضروري، ممنوع است و كافه‌ها و رستوران نيز بايد تعطيل باشند و فقط به صورت بيرون بر خدمات ارائه دهند.

قاسم پور با تاكيد بر خودداري از برگزاري هر گونه همايش و تجمع گفت: تالارها نيز در شرايط قرمز مجاز به فعاليت نيستند و هر گونه مراسم عروسي و عزا ممنوع است.

جزئيات اعمال محدوديت‌هاي كرونايي در كرج متعاقبا اطلاع رساني خواهد شد.

مقالات بيشتر:شيكترين دفتر ازدواج غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۱:۳۰ توسط:exirvip موضوع: نظرات (0)

واتيكان: همجنس گرايي يك «گناه» است، نمي‌توانيم ازدواج آن‌ها را تاييد كنيم

به گزارش خبرگزاري اهل‌بيت(ع) ـ ابنا ـ واتيكان تأكيد كرد كه كليساي كاتوليك نمي‌تواند ازدواج همجنسگرايان را با دعاي خير تاييد كند و به رسميت بشناسد زيرا از نظر اين نهاد همجنس گرايي يك نوع «گناه» است كه مورد بخشش خدا قرار نمي‌گيرد.

دفتر ارتدوكسي واتيكان در پاسخ رسمي به سؤالي درباره اينكه آيا روحانيون كاتوليك مي‌توانند ازدواج همجنسگرايان را تاييد كنند؟ اين نظر را اعلام كرد.

پاسخ به اين سؤال كه در دو صفحه نوشته و به هفت زبان ترجمه و مورد تاييد پاپ فرانسيس قرار گرفته، منفي است.

البته در اين سند، ميان استقبال از همجنس‌گرايان و تاييد ازدواج آن‌ها تفاوت قائل شده است. واتيكان معتقد است كه با افراد همجنسگرا بايد با كرامت و احترام رفتار شود اما رابطه جنسي همجنسگرايان «ذاتاً داراي مشكل است.»

بر اساس تعاليم مذهب كاتوليك، «ازدواج، يك رابطه مادام العمر بين زن و مرد، بخشي از برنامه خدا و براي ايجاد زندگي جديد است. از همين رو در اين سند آمده است: «از آنجا كه ازدواج همجنسگرايان قرار نيست بخشي از اين برنامه باشد، كليسا نمي‌تواند ازدواج آن‌ها را با دعاي خير تاييد كند.»

پيش از اين پاپ فرانسيس حمايت قانوني از ازدواج همجنسگرايان را تأييد كرده اما اين امر را مربوط به حوزه مدني و نه داخل كليسا دانسته بود.

اين ديدگاه در سال ۲۰۱۹ و در گفتگو با يك شبكه تلويزيوني مكزيك مطرح شد اما واتيكان در آن زمان اجازه پخش اين گفتگو را نداد.

پاپ فرانسيس به شبكه تلويزيوني مكزيك گفته بود: «افراد همجنسگرا حق دارند در يك خانواده باشند. آنها فرزندان خدا هستند.» او در مورد خانواده‌هايي با بچه هاي همجنسگرا گفت: «شما نمي‌توانيد فردي را از يك خانواده بيرون كنيد يا زندگي او را به خاطر اين امر ويران كنيد. آنچه ما بايد داشته باشيم يك قانون مدني است، به گونه‌اي كه آنها تحت پوشش قانون قرار گيرند.»

در سند جديد ارائه شده توسط واتيكان، آمده است كه پس از اصرار پاپ فرانسيس در خصوص استقبال بهتر از همجنسگرايان در كليسا، سؤال‌هايي در مورد اينكه آيا كليسا بايد ازدواج همجنسگرايان را با دعاي خير تاييد كند يا نه، مطرح شده است.

واتيكان در اين سند بر «تمايز اساسي و قاطع» ميان افراد همجنسگرا و ازدواج همجنسگرايان تأكيد و اعلام كرده است كه «قضاوت منفي در مورد تاييد مذهبي همجنسگرايان به معناي قضاوت درباره اشخاص نيست.»

واتيكان در توضيح دليل منطقي مذهبي ندانستن چنين ازدواجي اعلام كرده است: «هر رابطه‌اي كه شامل فعاليت جنسي خارج از ازدواج باشد، نمي تواند تقدس يابد.»

 

در سند منتشر شده آمده است: «كليسا در جايگاهي قرار ندارد كه بتواند ازدواج مذهبي همجنس گرايان را به ثبت برساند.»

در سال ۲۰۰۳ همان دفتر واتيكان با صدور فرماني مشابه اعلام كرد كه «احترام كليسا به همجنسگرايان به هيچ وجه نمي‌تواند به تأييد رفتار همجنسگرايانه يا به رسميت شناختن ازدواج همجنسگرايان بي انجامد.

واتيكان چنين استدلال كرد كه با اين كار، نه تنها «رفتار انحرافي» را تأييد بلكه معادلي براي ازدواج ايجاد مي‌كند كه كليسا آن را يك پيوند فناناپذير ميان زن و مرد مي‌داند.

مقالات:سالن عقد شيك در پونك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۳۹:۰۷ توسط:exirvip موضوع: نظرات (0)